Realtime website trackingweb stats

Memang betul, dah boleh pusing negeri Pantai Timur guna kereta elektrik, ini buktinya, siap kos cas sekali

Oleh AHMAD ISMAIL

Sebuah saluran video berkaitan kenderaan, Mekanika.Com telah berkongsi satu pembuktian menarik tentang kemampuan kereta elektrik (EV) yang selama ini diragui untuk perjalanan jauh dan terpencil.

Ia sekaligus melenyapkan kerisauan banyak pihak yang selama ini takut untuk memiliki kenderaan EV di negara ini.

Ikuti ceritanya di sini.

Jika tanya kepada sesiapa kenapa mereka tak nak beli kereta elektrik, saya pasti jawapan diaorang hampir sama je.

Pertama sekali, satu isu utama adalah harga kenderaan elektrik (EV) yang masih terlalu tinggi untuk kebanyakan orang. Memang betul, di Malaysia sekarang, ada banyak pilihan kereta EV yang ditawarkan.

Bagi golongan T20, mereka mempunyai pelbagai pilihan, termasuk daripada jenama-jenama seperti Volvo, Audi, BMW, Mercedes-Benz, Hyundai, Kia, Mazda, Renault, smart, dan Tesla.

Memang betul, dah boleh pusing negeri Pantai Timur guna kereta elektrik,  ini buktinya, siap kos cas sekali

Lebih menariknya, setiap jenama ini menawarkan pelbagai model dan variasi. Jadi, hanya pilih yang sesuai dengan apa yang anda inginkan dari kapasiti bateri dan ciri-ciri lain.

Bagi sesiapa yang tidak mahu menghabiskan terlalu banyak duit tetapi masih berminat untuk memiliki kereta elektrik, pilihan terbaik pada masa ini pastinya adalah BYD.

BYD menawarkan dua model, iaitu Atto 3 dan Dolphin.

Dolphin, yang saiznya hampir sama dengan Honda Jazz atau Perodua Myvi, boleh dibeli dengan harga serendah RM99,000 seunit. Selain itu, jarak perjalanan sekali caj boleh mencapai sehingga 410km (WLTP), membuatnya menjadi pilihan yang sangat menarik.

Alasan kedua ialah harga bahan api seperti petrol atau diesel di Malaysia masih dianggap murah jika dibandingkan dengan negara-negara lain di rantau ini. Semakan terbaru menunjukkan harga petrol RON95 hanya RM2.05 se-liter, manakala diesel bermula dari RM2.15 seliter.

Memang betul, dah boleh pusing negeri Pantai Timur guna kereta elektrik,  ini buktinya, siap kos cas sekali

Walaupun begitu, kita perlu sedar bahawa kos ini tidak akan kekal selamanya. Terutamanya kerajaan kini sedang merancang untuk melaksanakan bantuan kewangan yang tertentu, yang kemungkinan akan menyebabkan harga bahan api meningkat lebih mahal di masa hadapan.

Tambahan pula, pihak kerajaan telah mengumumkan bahawa bantuan subsidi diesel akan dihentikan mulai tahun depan.

Oleh itu, hanya golongan peniaga sahaja yang masih layak untuk mendapatkan diesel dengan harga subsidi.

Alasan yang ketiga, mungkin ini merupakan alasan yang mungkin menjadi alasan paling popular adalah kurang infrastruktur pengecasan awam.

Kadang-kadang, jika kita kurang bernasib baik, stesen pengecasan yang kita kunjungi mungkin tidak berfungsi dengan baik.

Salah satu sebab lain yang menyebabkan ramai orang kurang berminat membeli EV adalah kerana kebanyakan daripada kita tinggal di rumah bertingkat.

Walaupun terdapat JMB kondominium yang berusaha untuk memasang pengecas awam di bangunan mereka, jumlahnya masih sangat sedikit.

Alasan terakhir adalah kebimbangan mengenai jarak perjalanan atau ‘range anxiety’ apabila menggunakan kenderaan elektrik (EV).

Betul, setiap pengeluar kenderaan menyatakan dengan jelas berapa jauh EV mereka boleh pergi, tetapi ia sangat bergantung kepada gaya pemanduan anda.

Untuk membuktikan bahawa range anxiety itu boleh diatasi dengan betul, saya menyertai satu konvoi yang dianjurkan oleh ZEVA menuju ke Pantai Timur baru-baru ini. ZEVA (Persatuan Kenderaan Beremisi Sifar) adalah satu pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang membantu meningkatkan kesedaran orang ramai tentang EV di Malaysia.

Program yang diberi nama ZEVA East Coast Media Roadtrip melibatkan beberapa pihak lain seperti TNB, Gentari, Hyundai, PEKEMA, EON, GO Auto, dan Yinson Greentech.

Apa yang lebih menarik, peserta program berpeluang memandu pelbagai model EV yang berbeza dalam perjalanan yang merangkumi lebih daripada 800km.

Saya memulakan perjalanan dengan model Kia EV6 GT-Line Long Range yang menawarkan prestasi terbaik dan boleh pergi sehingga 506km dengan sekali caj.

Dengan bateri berkapasiti 77.4kWh dan jarak perjalanan yang jauh, perjalanan menuju ke Rehat dan Rawat Gambang dan Kawasan Rehat dan Rawat, Paka Arah Utara tidak memerlukan kereta ini untuk dicaj.

Kami berhenti di stesen minyak Petronas Gambang untuk mendengar penjelasan tentang pengecas EV aliran terus (DC) yang disediakan oleh Gentari.

Gentari, yang merupakan sebuah anak syarikat Petronas, sangat aktif memasang stesen pengecasan EV di seluruh negara. Sehingga ke hari ini, Gentari telah memasang hampir 300 pengecas dan berhasrat untuk mencapai 400 stesen menjelang akhir tahun ini.

Untuk memudahkan pengguna, pengecasan boleh ditempah melalui aplikasi Setel JomCharge dan chargEV. Anda boleh mengecas EV anda pada kelajuan sehingga 90kWh pada kadar RM2.20 seminit. Ya, memang caj tersebut agak mahal berbanding tempat pengecasan lain.

Caj yang tinggi ini sebenarnya disusun sedemikian rupa agar pengguna tidak perlu mengecas kereta mereka terlalu lama dan pengecasan hanya berfungsi sebagai langkah sementara sebelum mereka sampai ke destinasi seterusnya. Dengan cara ini, mereka tidak perlu mengecas sepenuhnya ketika berada di sini.

Kami tiba di Paka dan disambut dengan hujan lebat. Mujur keadaan di sana hujan lebat dan secara tidak langsung sebenarnya ia telah menjawab mitos yang mengatakan bahawa kenderaan elektrik (EV) tidak boleh dicaj semasa hujan kerana ia dikatakan 100 peratus selamat.

Di Paka, kami diajar tentang pengecas DC TNB Electron yang dimiliki oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Fasiliti ini mempunyai satu unit pengecas DC 180kW dengan kapasiti 90kW setiap satu. Anda boleh membuat tempahan melalui aplikasi GO TO-U dan mengecas bateri EV dengan pantas pada kadar sekitar RM2.05 hingga RM2.35 seminit.

Berbeza dengan Gentari, TNB Electron hanya terdapat di tiga lokasi iaitu Paka, R&R Lebuhraya PLUS Tapah arah Utara, dan Ayer Keroh Arah Utara. Kami dimaklumkan bahawa enam lokasi TNB Electron lain akan dibuka tidak lama lagi.

Kemudian, kami meneruskan perjalanan ke Dungun untuk sesi fotografi dan rakaman video sebelum menuju ke Indera Mahkota, Kuantan untuk melihat kemudahan pengecasan yang disediakan oleh Yinson Greentech.

Kali ini, saya memandu sebuah EV bajet iaitu Neta V yang dilengkapi bateri lithium nickel cobalt manganate berkapasiti 38.54kWh yang mampu menawarkan jarak sekitar 380km (NEDC).

Berbeza dengan EV6, range anxiety lebih dirasai kerana kami melakukan pemanduan ‘bersiar-siar’ di lebuh raya sebelum sampai di Indera Mahkota.

Fasiliti di dalam kawasan Starbucks itu mempunyai dua pengecas DC 60 kW pada kadar RM1.20/kWh. Ini adalah salah satu pengecas DC paling berpatutan dan murah yang boleh anda gunakan sambil berehat minum kopi atau membeli-belah di pasaraya berdekatan. Penggunaannya juga amat mudah dengan aplikasi chargEV yang mesra pengguna.

Kami sampai di Hotel Hyatt Regency hampir jam 8.00 malam, dan kami gembira kerana tiada kereta EV yang terkandas akibat bateri habis.

Esoknya, saya memandu Hyundai IONIQ 5 Max pulang ke Kuala Lumpur. Dengan bateri berkapasiti 72.6 kWh dan jarak 430 km, saya berjaya sampai di ibu pejabat TNB di Bangsar tanpa perlu berhenti mengecas.

Bagi saya, ini pengalaman terbaik yang membuktikan kita boleh memandu EV dalam perjalanan jauh. Hanya perlukan sedikit usaha untuk merancang perjalanan, tahu tempat-tempat pengecasan, dan memandu dengan bijak pada kelajuan yang lebih berhemah.

Baca:

Lebih 43,000 saman, ini kesalahan paling tinggi pemilik motosikal didedah pihak polis

Luluh hati tengok rumah hanya nampak bumbung, dokumen terapung, banjir terburuk di Kelantan

Lipan akan masuk dalam rumah jika ada benda-benda yang dia suka ini