Realtime website trackingweb stats

Lebih 43,000 saman, ini kesalahan paling tinggi pemilik motosikal didedah pihak polis

Oleh NURAIMAN

Pada tahun ini, sebanyak 43,157 denda dicatatkan berkaitan dengan kesalahan ubah suai motosikal pada tahun ini.

Ketua Jabatan Penyiasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, Datuk Mohd Azman Ahmad Sapri menyatakan bahawa dari Januari hingga November, terdapat 33,996 notis saman dikeluarkan atas kesalahan mengubahsuai sistem ekzos, menjadikannya kesalahan yang paling kerap berlaku.

“Diikuti kesalahan bagi ubah suai struktur dan kelengkapan (9,106 saman), ubah suai struktur dan peralatan (52 saman) serta ubah suai penggunaan kenderaan (3 saman).

“Kesalahan mengubahsuai speksifikasi kenderaan terutamanya motorsikal boleh dikenakan tindakan di bawah Kaedah Lalulintas LN170/59,” katanya kepada Sinar Harian pada Isnin.

Beliau memberitahu bahawa semua kereta yang dijual di Malaysia telah disahkan memenuhi piawaian keselamatan oleh Bahagian Kejuruteraan Automotif di bawah Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia.

Beliau juga menegaskan bahawa mengubahsuai spesifikasi motosikal boleh meningkatkan risiko kemalangan untuk pengguna dan juga orang lain di jalan raya.

Beliau menekankan bahawa operasi motosikal merupakan salah satu daripada lapan operasi penting yang dijalankan secara berkala oleh Jabatan Keselamatan dan Pengangkutan Jalan Malaysia.

“Ianya dilaksanakan berdasarkan statistik kemalangan yang melibatkan motosikal,” ujarnya.

Menurut Mohd Azman, JSPT akan terus melakukan tindakan keras terhadap motosikal untuk memastikan keselamatan penunggang dan pengguna jalan raya yang lain.

“JSPT mengharapkan semua ibu bapa agar memantau dan menegur anak-anak mereka yang mengubah suai spesifikasi motosikal kerana ianya merupakan kesalahan lalu lintas,” katanya.

Baca:

Luluh hati tengok rumah hanya nampak bumbung, dokumen terapung, banjir terburuk di Kelantan

Lipan akan masuk dalam rumah jika ada benda-benda yang dia suka ini

Dah nak masuk tahun 2024, lelaki ini masih guna taktik lama curi tabung masjid, awal-awal dah kantoi