Realtime website trackingweb stats

Jika prestasi ringgit kekal, Malaysia jadi negara berpendapatan tinggi jelang 2028

Oleh ABDULLAH HAMID

Pakar Ekonomi Malaysia, Apurva Sanghi, menyatakan bahawa Bank Dunia meramalkan Malaysia akan mencapai status negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2028.

Beliau menambah bahawa Malaysia mungkin dapat menjadi negara berpendapatan tinggi setahun lebih awal

jika prestasi ringgit kekal pada paras semasa (satu dolar AS bersamaan RM4.20), menurut Free Malaysia Today.

Bank Dunia juga telah meningkatkan unjuran pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) Malaysia untuk tahun 2024 kepada 4.9%, berbanding unjuran awal sebanyak 4.3%.

Apurva mengaitkan peningkatan ini dengan faktor domestik dan luaran, di mana keadaan ekonomi global telah bertambah baik berbanding enam bulan yang lalu.

Jika prestasi ringgit kekal, Malaysia jadi negara berpendapatan tinggi jelang 2028

Unjuran baharu ini adalah hasil daripada momentum ekonomi yang positif, peningkatan kestabilan politik, dan persekitaran dasar yang semakin kondusif yang merangsang lebih banyak pelaburan.

Pertumbuhan global dijangka stabil pada sekitar 2.6% tahun ini, walaupun terdapat ketegangan geopolitik berterusan dan kadar faedah yang tinggi, manakala inflasi semakin menurun, memberikan peluang baharu untuk pertumbuhan, terutama dalam ekonomi maju, katanya.

Dalam pasaran negara sedang membangun secara amnya, terdapat trend positif dalam keyakinan pengguna, sektor pembuatan, dan perkhidmatan.

Apurva juga menegaskan bahawa pertumbuhan keluaran per kapita Malaysia pada masa ini adalah 12% lebih tinggi daripada paras pra-Covid-19, mengatasi prestasi negara jiran di Asia Tenggara.

Mengenai kemungkinan rasionalisasi subsidi untuk petrol RON 95, Apurva menyatakan bahawa kejayaannya bergantung kepada tiga faktor: masa, tahap harga, dan naratif.

BACA: 4 aksesori ini patut ‘diharamkan’ dalam kenderaan ,tak boleh claim insurans jika berlaku kemalangan