Realtime website trackingweb stats

Elak Touch N Go pada Mykad expired, ini cara renew ramai tak tahu

Oleh SHAZLIN AZIZ

Penggunaan kad tambah nilai seperti Touch N Go (TNG) kini menjadi keperluan bagi sesiapa yang sering menggunakan pengangkutan awam dan laluan bertol

Namun, adakah anda tahu bahawa fungsi Touch N Go pada kad pengenalan mempunyai tarikh luput dan anda perlu memperbaharui Touch N Go tersebut?

Sama seperti kad TNG biasa, sistem TNG MyKad anda mempunyai tempoh sah selama 10 tahun.

Sementara itu, kad TNG asal pula dipertingkatkan dengan jangka hayat selama tujuh tahun.

Jadi, bagaimana cara untuk memperbaharui jangka hayat TNG MyKad anda?

Elak Touch N Go pada Mykad expired, ini cara renew ramai tak tahu

Ramai yang baru menyedari perkara ini, dan menurut pengguna Instagram @iambrosham, anda boleh memperbaharuinya di mana-mana stesen LRT.

Apa yang perlu anda lakukan adalah memberitahu kakitangan bahawa anda ingin melanjutkan tarikh tempoh sah TNG MyKad anda, dan mereka akan membantu memperbaharuinya sehingga tiga tahun.

Sekiranya anda masih ingin menggunakan MyKad sebagai kad TNG selepas tempoh tiga tahun tersebut, @iambrosham menyatakan bahawa anda perlu menukar MyKad anda.

Bagaimana cara untuk menyemak sama ada TNG MyKad anda telah tamat tempoh? Anda boleh mencari tarikh luput pada resit apabila anda menambah nilai semula kad. Menurut MyRapid, anda juga boleh mengetahui nombor siri 10 digit TNG MyKad anda daripada resit yang diperoleh.

Contoh nombor 10 digit:

Nombor siri ini penting kerana ia boleh digunakan untuk menambah nilai MyKad pada aplikasi e-dompet TNG anda, membolehkan anda mengetahui jumlah baki yang tinggal serta tarikh luputnya.

Sebagai alternatif, anda boleh mendapatkan nombor siri dengan menggunakan mana-mana kios layan diri TNG dengan memasukkan MyKad anda.

Selain itu, anda juga boleh bertanya mengenai nombor siri di mana-mana pejabat perkhidmatan pelanggan bas atau kereta api Rapid KL.

Jika TNG MyKad anda telah tamat tempoh dan anda tidak ingin menggunakannya lagi, anda boleh memohon bayaran balik baki kad dengan KLIK DI SINI. Menurut TNG, permintaan bayaran balik akan diproses dalam tempoh 14 hingga 30 hari dari tarikh penyerahan.

Sebagai pilihan lain, anda boleh menghubungi pasukan Careline mereka melalui e-mel ([email protected]), atau melalui @MyTouchnGo di Facebook/X.

BACA: Fasi UiTM akhirnya tampil akui kesilapan sekali ada suara sumbang menjerit ‘Time ni la nak rekod’