Realtime website trackingweb stats

Macam Malaysia ramai orang nama Muhammad, ini sebab orang Vietnam nama mula dengan ‘Nguyen’

Oleh ABDULLAH HAMID

Istilah “Nguyen” sudah menjadi perkara biasa di kalangan rakyat Vietnam, jadi tidak menghairankan jika ramai pemain bola sepak di sana mempunyai nama keluarga yang bermula dengan “Nguyen”.

Nama penuh orang Vietnam sedikit berbeza dalam struktur berbanding dengan Korea atau China,

Di mana nama mereka biasanya terdiri daripada tiga bahagian: nama keluarga, nama tengah, dan nama sebenar.

Selain “Nguyen”, beberapa nama keluarga yang biasa digunakan di Vietnam termasuk Huyh/Hoang, Bui, Tran, Phan, Do, Le, Ve/Vo, Pham, dan Dang.

Menurut Local Insider, lebih daripada 40 peratus atau satu per tiga daripada penduduk Vietnam mempunyai “Nguyen” sebagai nama keluarga, iaitu kira-kira 38 juta orang.

Macam Malaysia ramai orang nama Muhammad, ini sebab orang Vietnam nama mula dengan 'Nguyen'

Asal Usul dari China

Nama “Nguyen” dikatakan berasal dari penghijrahan beberapa penduduk China ke Vietnam pada satu ketika dahulu, yang kemudiannya membentuk satu pertubuhan keluarga dengan nama “Nguyen”.

“Nguyen” sendiri berasal dari China yang bermaksud Ruan. Nama ini digunakan untuk menunjukkan status sosial.

Profesor pengajian Vietnam di Universiti Hawaii, Stephen O’Harrow, menyatakan bahawa penggunaan nama keluarga di Vietnam berkait rapat dengan faktor cukai.

“Pada zaman penjajahan oleh China, orang China akan menggunakan nama keluarga mereka secara khusus untuk melindungi rekod. Mereka akan menggunakan nombor nama keluarga yang terhad kepada rakyat di bawah pemerintahan mereka,” jelasnya.

Pada zaman Dinasti Ly di bawah pemerintahan Tran Thu Do, orang yang mempunyai nama keluarga bermula “Ly” diarahkan untuk menukar nama keluarga mereka kepada “Nguyen”. Peristiwa ini berlaku pada zaman Dinasti Mac pada 1592.

“Penukaran nama tersebut menunjukkan kesetiaan kepada pemimpin, dan inilah salah satu sebab mengapa penggunaan nama “Nguyen” sangat meluas di Vietnam,” tambah O’Harrow.

Menurut Atlas Obscura, kehadiran nama-nama keluarga di Vietnam bermula sejak 111 SM, semasa pendudukan oleh Dinasti Han di China.

Selain itu, semasa zaman penjajahan Perancis pada abad ke-19, orang Perancis mendapati bahawa rakyat Vietnam tidak mempunyai nama keluarga yang betul. Justeru, mereka memutuskan untuk memberikan nama keluarga kepada mereka, dan mereka memilih “Nguyen” kerana ia adalah monarki terakhir di Vietnam.

Jadi, nama “Nguyen” tidak hanya melambangkan asal usul penduduk Vietnam, tetapi juga merupakan sejarah penting bagi nama keluarga mereka.

Seperti di negara lain, Vietnam juga mempunyai beberapa dialek yang berbeza, terutamanya antara utara dan selatan. Bahasa di Vietnam Selatan cenderung untuk memendekkan sebutan, jadi “Nguyen” boleh diucapkan sebagai “Win” atau “Wen”. Sementara itu, orang Vietnam Utara mungkin menyebutnya sebagai “N’Win” atau “Nuh’Win”, semuanya disebut dalam satu suku kata.

BACA: Ingatkan kanak-kanak sahaja perlu ambil ubat cacing, rupanya orang dewasa pun kena!