Realtime website trackingweb stats

Tak sangka! Ramai yang keliru antara solat jamak dan qasar, ustaz ini jelas cara paling mudah faham

Oleh NOR SITI HAZLINDA

Solat merupakan tiang agama yang penting. Ia wajib dilaksanakan dalam apa jua keadaan, kecuali bagi golongan yang tidak diwajibkan untuk menunaikannya.

Ketika berada dalam musafir, solat tetap merupakan kewajipan walaupun terdapat beberapa kekangan seperti kekurangan tempat yang selesa untuk menunaikannya, seperti surau atau masjid.

Bagi musafir, Islam memberikan kemudahan untuk menunaikan solat dengan cara yang dipanggil jamak dan qasar.

Antara syaratnya adalah musafir tersebut menempuh perjalanan melebihi dua marhalah atau 81 kilometer, dan perjalanannya tidak bertujuan untuk melakukan maksiat.

Bagaimanapun, masih ada kekurangfahaman di kalangan kita tentang cara yang betul untuk melaksanakan solat jamak dan qasar ini.

Tak sangka! Ramai yang keliru antara solat jamak dan qasar, ustaz ini jelas cara paling mudah faham

Ustaz Jafri Abu Bakar Mahmoodi, seorang pendakwah bebas, memberikan penerangan yang jelas untuk menghilangkan kekeliruan tersebut agar masyarakat tidak lagi keliru ketika berada dalam perjalanan.

“Ada kekeliruan tentang jamak dan qasar. Saya sering berjumpa dengan orang yang mengatakan bahawa mereka berada di satu tempat selama empat atau lima hari, jadi mereka boleh melakukan solat jamak qasar untuk tiga hari sahaja, selepas itu mereka solat seperti biasa.

“Itu adalah salah faham yang berlaku di kalangan masyarakat tentang konsep jamak dan qasar.

“Sebenarnya, begini. Pertama, perjalanan musafir itu mesti melebihi dua marhalah. Kedua, musafir tersebut berada di tempat tujuan tidak lebih dari tiga hari. Jika melebihi, maka mereka tidak lagi dibenarkan untuk melakukan solat jamak qasar,” terangnya.

Ustaz Jafri juga memberikan dua situasi agar masyarakat dapat memahami dengan mudah tentang rukhsah ini.

“Sebagai contoh, jika seseorang pergi selama lima hari. Hari pertama adalah hari perjalanan. Hari kedua (di tempat musafir) adalah hari pertama, hari ketiga adalah hari kedua, hari keempat adalah hari ketiga, dan hari kelima adalah hari perjalanan pulang.

“Jadi, hari perjalanan pergi dan pulang tidak dihitung, maka mereka tinggal di tempat tersebut selama tiga hari. Dalam keadaan ini, mereka dibenarkan untuk melakukan solat jamak dan qasar.

“Namun, jika seseorang pergi selama tujuh hari… hari pertama adalah hari perjalanan pergi, hari ketujuh adalah hari perjalanan pulang. Mereka berada di tempat tersebut selama lima hari.

“Dalam keadaan ini, mereka tidak dibenarkan untuk melakukan solat jamak dan qasar, kecuali pada hari perjalanan pergi dan pulang sahaja. Ini kerana mereka tinggal di tempat tersebut lebih dari tiga hari.

“Saya harap penjelasan ini dapat difahami, agar tidak ada lagi kekeliruan,” ujarnya.

BACA: Lelaki ini kongsi bagaimana nak dapatkan wang tidak dituntut rupanya ramai yang tak ambil lagi